Barnmat och tillbehör

Det här med barngrejer.. När man är van med en sak så tar det ju lite tid att hitta/vänja sig vid annat.
 
Barnmatstol fick vi ju leta ihjäl oss efter. Fick köpa på Ikea tillslut.. Samma pris som hemma.
 
Blöjorna är bra, billiga. Kostar 15 euro för 90 blöjor på Mercadona.
 
Maten då? Oj, det är här det blir lite knepigt..Ingen välling eller gröt utan sötma. Smakar som man slängt i tre matskedar socker i varje tugga.. Mina barn matvägrar detta, förståeligt! Jag kollade på barnmaten i butiken. Det slutade med att jag köpte frukt, grönt och bebismjölk (för den innehåller massa vitaminer etc). Mercadona har en egen från 1 år, 6 liter för 6 euro ungefär. Den gillar Leon, men det tog ett tag. Leva spottade och sa usch inte god.
 
På barnmatsburken är bilder på vad den innehåller. Störst var bilden på ett mariekex! Från 6 månader står det, det kan väl inte va bra för en 6månaders att äta mariekex, på burk dessutom.. Det är mariekex smak på allt! yoghurt me. Varför förstår inte jag, men dom verkar gilla sötmna.
 
Å maten med kyckling etc i från 12 månader är värre puré än den från 6 månader i Sverige. Inget tuggmotstånd alls, Leon slängde den i backen, stoppade in handen i munnen och spottade allt va han kunde, haha.. Stackars barn..
 
Så alltså. Laga mat från grunden. Det är mest vettigt här. Är era barn beroende av välling som mina va. Ta med er massor eller så vänj av dom med detta. 
 
Napparn är heller inte samma. Mina barn vägrade först, tog några nätter innan det gick. Man tappar ju bort napparna heela tiden så vi har bara en "svensk" napp kvar nu. Men nu tar båda de "spanska" napparna så det går ju fint. Men en omställning som heter duga! Alla vet ju att som förälder så måste man odla tålamod om man inte har nåt. En stor prövning för mig som aldrig ägt något, men nu så. Nu är vi på banan! Och ja, jag har ett hyffsat tålamod nu :) 

Kommentera här: