Flyga med barn

Så hur gick det då? Jovars. Flyget till Teneriffa hade mellanlandning i Berlin. Inte att rekommendera när ni reser med barn. Mellanlandningen gör jag inte om! Oj vilken pärs. De hade inga barnvagnar på flygplatsen så vi fick bära! två trötta barn. Så ett tips är: checka aldrig in vagnen om ni mellanlandar! För 2åringen som lever i trots blev en totalhysteri när hon inte ville ha bälte eller sitta i stolen när vi skulle landa första gången, andra sov hon på. Kvinnan bakom oss sa ja tycker såå synd om de små som ska utsättas för detta, jaaaa suckade hennes man. Jag ville bara vända mig om och skrika på henne (var rätt trött vid laget) men jag gjorde inget. Satt tyst o irriterade mig bara. Men ettåringen han var nöjd, kikade ut genom fönstret och var glad så nej det var inget synd om dom.. Men sysselsättning krävs, vi hade laptop med nalle puh, leksaker och välling, hjälpte! Men hon sprang ändå lite fram och tillbaka. Men resan, den andra, var ju på 5 h ungefär, så klart att barn behöver röra sig!

I all kalabalik glömde vi givetvis två handbagage på flyget i mellanlandingen. Min laptop! Mitt liv! Oj det va inget kul. Men vi hade turen med oss att få dom precis innan boarding av nästa flyg. Det hörde inte till vanligheten att man fick det, så vi "where very very lucky", för att citera kvinnan bakom glaset för hittegods och borttappade saker. 

Åkte med Air Berlin. Gör aldrig det om ni har barn! Hua va otrevliga dom är! Och ohjälpsamma.. När vi frågade om vatten till välling stirrade, vad jag antar var en barsk tysk kabinchef, på oss. När han frågade om ja ville ha dricka sa ja: some water. Some?! utbrast han - one or two?? och stirra på mig. Han ville nog inte hjälpa oss. Han kollade på oss ofta också när kidsen gjorde ljud ifrån sig, men jag tyckte dom skötte sig såå duktigt ändå. Klart lite skrik blir det ju, men det får man ju tåla. Var en tjej på ca 5 år under flyg nr 2 bakom oss som kikade på levas dator o busade lite med henne. Det underlättade.

Väl framme på Teneriffa väntade vi lite tills alla gått av innan vi tog allt vårt handbagage o gick av. Vid detta laget hade kabinchefen avlägsnat sig för att slippa säga hej då till oss. Det mina damer och herrar är sann kundservice! ;) Air Berlin - We will NOT be back...

 

Kommentarer:

1 Maria:

Om det är någon tröst så blir det bättre om ett par år!
Vi mellanlandade också i Berlin i somras när vi flög till Rom (också Air Berlin) o det gick hur bra som helst, även fast vi flög tidigt resp. sent.
Dock är mina barn lite större, i somras var de nio resp. nästan fyra.
Men även minstingen skötte sig exemplariskt, så även om det var jobbigt för er i år så kommer det förmodligen att gå mkt bättre längre fram :-)
Trista kommentarer från medresenärer betackar man sig dock ifrån :-/ //Maria

Svar: Hej Maria! Ja precis. Det tror vi med. Men det som var så tråkigt var bemötandet vi fick. Vi tyckte ju det gick hyffsat med barnen. Barn är ju barn så man får ju ha överseende med att det aldrig kan gå prickfritt. Sen var det allra första flygningen med dom och den andra gick ju bättre.. Så vi kommer ju flyga igen, inga problem med det i sig. Men inte med Air Berlin och inte med mellanlandning :) (om vi väljer mellanlandning så kommer vi def inte checka in vagen iaf) Skönt att det gick fint för er! Det är nog lättare när de inte befinner sig i trotsåldern hoppas vi ;) Vår dotter har precis klivit in i den fasen så vi är lite ovana med att hantera det också. Men om nåt år så är det säkerligen bättre! :) Hoppas ni hade det underbart i Rom! /Jessica
Redo för världen!

2 Maria:

Ja att bli dåligt bemött är alltid trist! :-( Var det av en medresenär eller av personalen??
Jag tyckte f.ö att Air Berlin var helt okej o kan definitivt tänka mig att flyga med dem igen om priset är det rätta.
Men klart att betyget på flygbolaget sänks om flygresan inte var särskilt lyckad :-(
Ha det fortsatt bra på Teneriffa!! //Maria

Svar: Ja tyvärr var det av personalen :( Så det kändes inge kul, men det var mestadels på ena flygningen och av en i personalen så ska ju inte dra alla över en kam..
Redo för världen!

3 Rosita:

Hej,
jag är lite nyfiken varför ni valde ett flygbolag med mellanlandning för en så relativt kort flygresa (ca 5½ timme). Var det så mycket billigare än t. ex en direktflygning med ett charterflyg med Ving, Fritidsresor och Apollo? På charterflygningar är också både personal och kunder sååå mycket mer vana med och med tålamod för små barn. Och dessutom så tar flygresan inte längre tid än den behöver. Er totala restid måste ju ha varit så mycket längre. Om det är en väldigt stor prisskillnad så förstår jag absolut valet av reguljärflyg med mellanlandning, men kan det verkligen ha varit så himla mycket billigare?

Jag är nyligen hemkommen från Teneriffa, där jag också har jobbat i tre vintrar. Älskar ön.

Hälsningar Rosita, 3-barnsmamma som ÄLSKAR att resa med barn.
www.rositareser.se
http://www.facebook.com/#!/RositaReser

Svar: Hej Rosita!Jajjemen, det kostade totalt ca 5500 kr att flyga med Air Berlin under den tidpunkt vi behövde flyga, one way. Sen hade dom bra villkor och vi fick ta med bilbarnstolar, sängar, vagnar etc utan kostnad med flyget. Direktflyg med ex. ving kostade då över det dubbla så vi tänkta att det blir ju nästan två månadshyror här som vi spar in så vi kör på det. Sen fanns charter med ving, kostade då kring 13.000 kr för oss. Tyckte tiden var bra också, visste ju inte det skulle gå så himla dåligt.. Sen fanns det fler alternativ med mellanlandning men flygtiden skulle fördubblas och priset med så detta var det bästa just då ansåg vi. (tog ca 10 h inkl. mellanlanding - alltså 1 h längre flygtid totalt var det, så inte så farligt). Vet många barnfamiljer som tom mellanlandar till Italien etc just för att det är så mkt billigare. Men nu får de kosta lite mer nästa gång för vi väljer bort mellanlandningen helt! Nu under högsäsongen är det ju bättre priser (vi flög precis innan det kommit igång så det var nog därför) exempelvis ryan airs direktflyg som brukar va väldigt billiga fanns inte förrns mitten av nov o framåt.. Ving har ju superpriser nu ser vi! Men nu ska vi ju inte flyga haha typiskt ere. Jaa Teneriffa är ju hur underbart som helst! Förstår att du återvänt! :) /Jessica
Redo för världen!

4 Rosita:

OK. 10 timmar total transporttid blir ju nästan dubbelt så lång transport också. Men det är klart, är det dubbelt så dyrt med charterarrangörerna - dessutom med extra kostnader för ökad vikt - så förstår jag valet.

Enjoy sköna Teneriffa. Jag har skrivit lite om Teneriffa på min hemsida - om Puerto de la Cruz och Loro Parque som ni bara måste besöka. Jag bodde på norra sidan i sju månader och älskar Puerto :-)
Hälsningar Rosita

Svar: Jamen precis, fast vi trodde det va värt d, men såhär i efterhand va d kanske inte d.. men nu vet vi iaf!
åh då ska ja kika in det! :) va bara uppe i norr en sväng på ikea ska upp innan jul o köpa kaviar, peppisar o sill :) så då kanske det blir att övernatta, kunde ju va en kul utflykt. Loro parque kan ju säkert va kul å besöka o Puerto de la cruz ska ju va superfint! Ja ska kika in hos dig och läsa lite :)

tack! Ha det fint du med! /Jessica
Redo för världen!

Kommentera här: